Az agyintegráció hiánya

“A tanulók német dolgozatot írnak. Háromoldalas dolgozatot kell írni három téma közül választva. 50 perc áll rendelkezésükre. Figyeljük meg Martina és Mario viselkedését. Martina gyorsan dönt a téma mellett. Csak ír és ír, a mondatok gyors egymásutánban kerülnek a papírra. Amikor az idő lejár, még egy utolsó mondatot papírra vet, és öt teli oldalt ad be. Még rengeteg közölnivalója lenne, és ezért nem maradt ideje, hogy a dolgozatot átolvassa.
Amikor Martina visszakapja a füzetét, az úgy néz ki a sok piros javítástól, mint egy csatamező. Rossz osztályzatot kapott a következő megjegyzéssel: “Jó elbeszélés, sajnos, sok hibával!”
Mariónál egész más a helyzet. Nehezen tudja elhatározni, hogy melyik témát válassza. Végül papírra veti a címet, hosszú ideig nem történik semmi. Mario rágja a tollát, és nézelődik maga körül. Hirtelen leír néhány mondatot, de ugyanolyan gyorsan abbahagyja. Megállapítja, hogy nem a helyes témát választotta, áthúzza eddigi munkáját, és egy másik címet választ. A dolgozat beadásáig üggyel-bajjal egy oldalt ír tele. Amikor Mario visszakapja a füzetét, akkor a füzetben nincs javítás, mégis rossz jegyet kapott – a következő megjegyzéssel: “Jól kidolgozott, de a téma, sajnos, téves.”

budapest kineziologia 02

Hogyan következhetett be ez a reakció? A dolgozat miatt a test stresszhelyzetbe került. Végül is itt jegyre megy a dolog.
Reszkető térdek, a hasban furcsa érzés: “Óh, bárcsak már túl lennék rajta!”
Hirtelen nem értjük a kérdést: Amit még tegnap a felelésnél tudtunk, ma a vizsgán már elfelejtjük.
Alig van vége a vizsgának, ismét emelkedik energiapotenciálunk, mert a vizsgastressz megszűnt. Már tudunk a kérdésre válaszolni, de sajnos késő.
Ha a példánkat megnézzük, akkor a két esetnek oka a következő: a vizsgastressz miatt a dolgozatírás alatt Martina intuitív agyféltekéje átvette a vezetést és a kontrollt. Ebből származott a fantázia és a jó fogalmazás képessége. Martina mondatai mégis tele voltak helyesírási hibákkal. Hogy ezeket észrevegye, ahhoz az analitikus agyfélteke potenciáljára lett volna szüksége, mert ott van a logika, a megértés és az                                       időérzék.
Mariónál ez épp fordítva volt. Az ő esetében az analitikus hemiszféra vette át a vezetést. Nem követett el helyesírási hibát, és pontosan készen is lett, azonban mégsem jutott eszébe, hogy az általa választott témáról mit is írjon, mert a fantázia és a fogalmazási készség az intuitív agyféltekéhez tartozik.
Ha nehéz helyzetekben az agyintegrációt meg tudjuk őrizni, akkor is van egy kis “vizsgadrukkunk”. De még sem ájulunk el, és meg tudjuk oldani a helyzetet.”

 

(forrás: Kim da Silva / Do-Ri Rydl: Kineziológia (1994) 82.old.)




Comments are Closed

A weboldal cookie-kat (sütiket) használ. Az oldal további böngészésével elfogadja ezt az eljárást.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close