június, 2018

A hónap bejegyzései

 

Az érzelmi stressz

” Hatását tekintve a stressznek két fő típusát különböztethetjük meg:

  • A fizikai stresszt a testtel szembeni kihívások idézik elő, mint pl. baleset, betegség, méreg, sport.
  • A lélektani / érzelmi stresszt saját hiedelmeink és környezetünk részéről minket érő lelki-érzelmi megpróbáltatások okozzák, vagy eredhet egyszerűen fizikai stresszből is.

Érzelmi stressz esetén a jelen stressze másodlagos (szekunder) stressz, melynek oka az az élethelyzet, amivel az ember éppen megküzdeni próbál.
Ennek valódi forrása a múlt stressze, az elsődleges (primer) stressz, amely eredhet aktuális életünkből, generációs múltunkból (pszichogenetikus stresszeink) és reinkarnációs terheinkből.
A stressz jelenbeli okai közé tartoznak életünk fontos változásai, függetlenül attól, hogy a változás kedvező vagy kedvezőtlen. Ha túl sok változás történik egy időben az ember életében, megnő az esélye annak, hogy az alkalmazkodás stressze túlnő az egyéni teherbíráson, és depresszióhoz vagy egyéb stresszbetegséghez vezet.
E fontos életesemények közé tartozik pl: a házasság és válás, haláleset a családban, baleset, betegség, költözés, munkahelyváltás, iskolaváltás, új családtag, nyugdíjazás, üdülés, karácsony, stb.

A stressz kezelés

Első lépés a stressz okának kiderítése, ezt követően az ember képes lehet változtatni az adott helyzethez való viszonyulásán. Erre számtalan öngyógyító módszer alkalmas, mint pl. a relaxáció, meditáció, sport, jóga, pozitív gondolkodás, … stb. Amennyiben az ember önmaga nem boldogul a stressz kezelésével, igénybe veheti szakemberek (pl. kineziológus, pszichológus, jógaoktató) segítségét.

A kineziológiában alkalmazott érzelmi stresszoldás (ÉSO) egyrészt segít a stressz okának felderítésében, másrészt képes csökkenteni a múlt stresszeiből eredő szorongásokat, és ezáltal a jelen stresszét is pozitívan befolyásolja.
A két homlokdudor és a tarkó egyidejű tartásával végezzük. A két homlokdudor összeköttetésben van a neurovasculáris rendszerrel, ezért ahogy megérintjük, fokozódik a vér áramlása a frontális és nyakszirtlebenyben. Az ÉSO során a stresszt okozó szituációt részletekbe menően át kell gondolni, ilyenkor gyakran tudatosul, hogy mi és miért vált ki rossz érzést az emberből. Ezután a stresszt valamilyen képszerű formáben el kell engedni, és rögzíteni egy pozitív, feszültségmentes érzést a szituációval kapcsolatban …”

 

(Forrás: Kineziológia magazin, 2010 március)